Od początku września 2023 roku w naszej szkole po raz kolejny realizowane są zajęcia z wykorzystaniem pomocy dydaktycznych i sprzętu zakupionego w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Na zajęciach kreatywnych w klasach III regularnie przeprowadzane są lekcje z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach powyższego projektu. W pierwszych tygodniach uczniowie uczyli się kodowania. Rozwiązywali zadania na papierze, było to: rozkodowywanie i zakodowywanie obrazków o różnej tematyce, segregowanie, wykonywanie działań matematycznych zgodnie z postawionym warunkiem. Przygotowywali sudoku z wykorzystaniem poleceń do nauki programowania oraz układali kostkę Rubika. Wszystkie powyższe ćwiczenia rozwijały kluczowe kompetencje matematyczne oraz wdrażały do efektywnej pracy, również pod presją czasu. Taki wstęp umożliwił uczniom włączenie się do pracy z Matą edukacyjną „Kodowanie na dywanie” - czyli programowania bez komputera. Następnym etapem były działania z wykorzystaniem tabletów. Uczniowie przy użyciu tych urządzeń oraz tablicy interaktywnej uczyli się programowania z wykorzystaniem platform internetowych np. Strach Junior, Code.org, Klikankowo, Digipuzzle. Wykonywali zadania o różnym stopniu trudności. Trzecioklasiści uczyli się również podstaw programowania za pomocą klocków Lego Spike oraz Lego BriQ by rozwijać kluczowe kompetencje, takie jak myślenie algorytmiczne, zadaniowe podejście do stawianych problemów, kreatywność, umiejętność pracy w zespołach, szukanie kompromisów oraz optymalnych rozwiązań. Oprócz tego raz w miesiącu uczniowie przeprowadzali doświadczenia/eksperymenty przyrodniczo-fizyczne, realizowali małe projekty według instrukcji oraz własnych pomysłów. Swoje obserwacje notowali w zeszytach małych naukowców. Otrzymali również indeksy, gdzie odnotowują swoje sukcesy. W nadchodzących miesiącach uczniowie wykorzystają długopisy 3D, zapoznają się z nowymi aplikacjami. Nauczą się wykorzystywać kody QR. Odkryją świat Escape room oraz sztucznej inteligencji. Agnieszka Szostek, Magdalena Mężyńska